2010. december 31.

Könyvismertető: The Cartoon Guide to the Computer

Sajnos hazánkban a képregény műfaja elhanyagolt, sokan nem tudják hova tenni, pedig ha jó érzékkel nyúl hozzá egy szerző egy témához (és jó illusztrátor vagy jó illusztrátorral dolgozik együtt), akkor csodák születhetnek. Felejtsük el hogy csak a gyerekeknek szólnak a képregények, hogy nem lehet elmesélni egy egy érdekes történetet vagy bemutatni valamit ebben a műfajban. A Cartoon Guide to the Computer a képregényes ismeretterjesztés egyik legjobb darabja! Természetesen az olvasó nem fogja elsajátítani az alapokat elolvasása során, azonban olyan fogódzókat kap, melyek segítik elindulni az informatika világának felfedezésében.


  • Larry Gonick - Mark Wheelis: The Cartoon Guide to the Computer
  • Harper Paperback, 1991
  • 250 oldal







A mai világban sokan felkapják a fejüket ha az ember egy húsz éves kötetet ajánl, evvel azonban nincs semmi gond, az alapok ugyanis változatlanok. Az idő egyedül talán a harmadik rész felett járt el egy kicsit, ahol a BASIC nyelv alapjain keresztül ismerkedhetünk meg a programozás alapfogalmaival, de a mai nyelvekben is változók és kontroll struktúrák vannak, a nevük is hasonló, egyedül a GOTO kopott ki.

De haladjunk sorban! A szerző nagyon ügyesen csupaszította le hogy mit érdemes tudni a számítógépekről és az informatika alapjairól és három részre osztotta mondanivalóját: információ, hardver és szoftver. Habár feszes tempóban építi fel a témát, alapos és érthető módon teszi mindezt. Itt azonban a téma maga a történet, nincs egy szép keret mint a Logicomix esetében.

Az információról szóló részben nagyon szemléletesen mutatja be a szerző hogy miképp lehet a hordozótól függetlenül beszélni az információról és miképp lehet azt reprezentálni. A második részben kerül sor a komputer bemutatására, mint hardver. A logikai kapcsolók bemutatása nagyon szemléletes és alapos (egy ismeretterjesztő képregényhez képest), az információ reprezentálás ilyen módja nagyon személetesen van bemutatva. A CPU és a központi egység (aritmetikai egység, órajel, buszok) bemutatására esik itt a hangsúly, a volatilis és nem volatilis adathordozók bemutatása során a szerző nem vész el a részletekben (ez nem is baj, hiszen a magnószalagok, kis- és nagylemezek ideje már lejárt). Ezek után tér át a szerző a szoftverek világára és pár igen egyszerű példán egész jól sikerül bemutatnia mit jelent a programozás (itt szeretném hangsúlyozni hogy nem tanít meg programozni, csak megmutatja hogy miből áll ez a dolog), hangsúlyozva miképp kapcsolódik ez az információhoz (azért születnek programok, hogy bizonyos információkat dolgozzanak fel)  és a számítógép fizikai megvalósulásához. És ennyi :D

Tudom hogy sokakban ellenérzés szülnek az ilyen művek, gyakran még le is fitymálják sokan. Szerintem viszont nagyon is szükségesek. Akad a magyar piacon olyan könyv ami ilyen szépen és logikusan felépítve elmagyarázza az alapokat? Elég egy kis időt eltölteni, akár magasan iskolázott emberekkel is és rájövünk hogy a hazai piacon elférne a kötet fordítása (már csak gyatra nyelvtudásunk miatt is). Középiskolások és az informatika iránt érdeklődők számára ajánlott, számítógéppel dolgozó embereknek pedig egyenesen kötelező olvasmány kell hogy legyen ez a mű. Ha pedig nem szereti valaki a képregényeket, írjon valaki gyorsan egy bevezetést!

Nincsenek megjegyzések: