2010. március 12.

Lehet játék a tanulás - legalábbis a programozás alapjainak elsajátítása

A programozás - legalábbis az én véleményem szerint - ma már nem egy valami különös, távoli szakma, hanem egy lassan de biztosan egy eszköz. Egyre több szakma magas színvonalú művelése követeli meg hogy alapszinten tudjon a szakember programozni. A kezdő lépések megtételében segíthet az Lifelong Kindergarten :: MIT Media Lab által 8-16 évesek számára kifejlesztett Scratch programozási környezet idősebbeknek is.

Ha nincs időd olvasni, akkor röviden: Magyar nyelven is elérhető, ingyenes/szabad szoftver Windows, Mac, Linux rendszerekre. Tutoriálok az oldalon. Könnyű, semmilyen tapasztalatot nem igényel.

Hosszabban pedig elmondom miért tartom jó ötletnek a Scratch-et. Emberközelivé teszi a programozás alapjait és egyben szórakoztató. Olyan mintha megtanulnál elmesélni egy történetet. Vannak szereplők (itt sprite-nak hívják), háttér (a tér amiben a sztori játszódik). A szereplők érintkeznek egymással, ill. a környezetükkel (vagy akár a felhasználóval), ehhez amolyan kapcsolókat kell összebarkácsolni. Ennyi!

Miért nagy szám ez? A közgazdászok, pszichológusok, szociológusok és nyelvészek is egyre jobban támaszkodnak matematikai modellekre, használnak statisztikai csomagokat (SAS, STATA, SPSS, R, Python + SciPy stb) illetve készítenek (vagy jó lenne ha készítenének) vizuális modelleket. Ezek kezelés ha nem is profi progmatos végzettséget követel meg egy minimális programozási ismeretet feltételez. Ha valaki magyar szakon szeretne R-rel kvantitatív lexikográfiai elemzést végezni és azt szép ábrákkal prezentálni egy előadáson vagy egy cikkben, a legjobb ha az R statisztikai nyelvet veszi igénybe. Igen, de aki magyar szakos, annak valószínűleg nem olyan nyilvánvaló hogyan kell programozni. A Scratch viszont meggyorsítja a tanulást! Ha egy HTML - CSS vonalon mozgó Adobe fan szeretne flasht programozni, és gyönyörű grafikákat készíteni, nem kerülheti el az ActionScript-et, vagy akár a Processing-et. Ha nem tud/akar belecsapni a lecsóba, akkor természetes egy olyan dolgot megtanulni ami könnyű és rávezet a következő lépésre.

Akkor hogyan is lehet elkezdeni? Nos a Scratch oldala rengeteg tutorialt tartalmaz. A "Projects" fül alatt pedig szabadon böngészheted mások alkotásait. Le is töltheted, megnézheted mások milyen megoldásokat alkalmaztak. A legjobb ha regisztrálsz és te is megosztod másokkal műveidet. Ha akarsz egy jó könyvet, akkor Bagder: Scratch 1.4: Beginner's Guide könyve a legjobb. Élvezetes, projekt alapú megközelítést használ és nem is olyan hosszú.

Pár napot megér a dolog. Az én első művem a Monty Hall probléma vizualizációja volt, hogy játékosan tesztelhessem tényleg tendenciózusan hibáznak az emberek ebben a helyzetben. Előkerestem, feltöltöttem, beágyaztam (Habár nem javítgattam rajta, kicsit gagyi angollal van, de megmutatni hogy két nap alatt mire lehet jutni megfelel.)  Röviden a problémáról itt a wikipedián, és itt a kísérletről.

Learn more about this project

Nincsenek megjegyzések: