Ezen a héten végre ismét magyar interjú kerülhet fel. A Kitchen Budapest a Magyar Telekom innovációs laborja, ahol csuda dolgok történnek. Hogy mik is azok, miért jött létre a labor, hogyan működik nehéz pár szóban összefoglalni, de Bujdosó Attila koordinátor és internet-freak építész volt olyan kedves és segített nekünk ebben.
Számítógépes nyelvészet: A honlapon található öndefiníció szerint a KIBU egy innovációs labor amit a kutatás-fejlesztés-oktatás-kiállítás négyese határoz meg. Mégis a projektek alapján az embernek az a benyomása támad hogy a KIBU sokkal inkább egy digitális művészeti alkotóműhely. Mennyire igaz ez a kép?
Bujdosó Attila: Azt gondolom, hogy a kép annál mindenképpen árnyaltabb, amit egy ilyen öndefinícióba bele lehet sűríteni. És bevallom, eleinte nekem is nehéz volt megszokni, hogy amikor a munkámról kérdeznek, akkor kb. fél óra elmagyaráznom, hogy hol dolgozom.
Ha megkérdezed: zajlik itt kutatás? Igen, de nem egy tudományos kutatólaboratóriumtól vagy innovációs fejlesztőcégtől megszokott, hagyományos értelemben. Zajlik itt oktatás? Igen, de nem vagyunk egy vegytiszta oktatási intézmény. Zajlik itt művészeti alkotómunka? Igen, de ne festővászonra és ecsetekre gondoljunk, hanem kütyükre, drótokra, szétszedett Nintendo Wii-re és QR-kódra. Foglalkozunk új médiával? Igen, de szoftverekkel is.
Részben ez a köztesség vagy vegyesség a KIBU értéke, izgalmassága. Az, hogy - legalábbis könnyen - nem elmagyarázható, pár szóban nem elmondható. Nálunk sokkal nagyobb szerepet kap az intuíció, a művészeti tartalom, a felhasználó élménye, a társadalmi és kulturális relevancia, mint egy fehérköpenyes kutatólaboratóriumban. És ami szerintem megkülönbözteti a Kitchen Budapestet hasonló európai intézményektől, innovációs vagy médialaboroktól, az az, hogy nálunk elképesztő felszabadultsággal zajlik a munka, a kutatás és az alkotás.
A "powered by Magyar Telekom" a logótokon elárulja hogy az MT szponzorál titeket, de mennyire szól bele a munkátokba? Mennyire lehet független a kutatás ha egy nagy cég adja rá a pénzt?
Szinte egyátalán nem szól bele, napi szinten pedig pláne nem. Természetesen, mint minden tulajdonosnak, a Magyar Telekomnak is vannak elvárásai, de ezeket közösen alakítjuk ki. A függetlenségünkből adó lehetőségekkel igyekszünk a lehető legjobban élni, de emellett az üzletfejlesztési és marketing területekkel együttműködve dolgozunk.
Fontosnak tartom, hogy elkülönülünk a Magyar Telekom nagyvállalati struktúrájától, ezt talán az is jól mutatja, hogy nem a Krisztina körúton, hanem a Ráday utcában vagyunk. Közel egyetemekhez és kávézókhoz, design stúdiókhoz és romkocsmákhoz, a Trafóhoz és az A38-hoz - vagyis olyan helyekhez, ahol a kortárs kultúra történik.
Természetesen a Magyar Telekom tevékenységi köre predesztinálja a Kitchen Budapest "érdeklődési körét", ha ezt így mondhatjuk. Vagyis az új, fejlődő technológiák, amelyek ráadásul egyre inkább összeolvadnak. Mi ezeket a technológiákat, a mobilkommunikációt, az informatikát, a lokatív médiát, az eszközeinket viszgáljuk és szedjük szét, értelmezzük újra, rakjuk össze máshogy. Mindezt úgy hogy új értéket - ami lehet kulturális, művészeti, társadalmi vagy éppen üzleti érték - hozzunk létre.
Mennyire válik szét a kutatás/felfedezés és a használható eszközök készítése? A honlapon is el van különítve a Projects és a Products and Services rész, és végig bogarászva ezeket nem látok sok átfedést. Elkülönül a KIBU és a 'powered by Magyar Telekom?'
Az egész Kitchen Budapest 'powered by Magyar Telekom', erre én speciel büszke vagyok. És azt hiszem, a Magyar Telekom is büszke ránk, hogy egy olyan helyet alapított 2007-ben és támogat azóta, amely hibrid. Ami se nem ez, se nem az, hanem minden egyszerre. Egy olyan hely, intézmény, alkotócsoport (mi is?) amely más, mint amit eddig megszoktunk. Nem illeszthető bele a megszokott kategóriákba, mint a szoftverfejlesztő cég vagy a designstúdió, amiről nagyjából el tudjuk képzelni, hogy mit takar. Pont azzal, hogy kikezdi az ilyen diszciplínák vagy tevékenységi körök közötti határokat, azzal nyújt új alternatívákat a munkavégzés, a kutatás, az alkotásra, a fejlesztés jövőjére nézve.
Versbab from Kitchen Budapest on Vimeo.
Első blikkre a legtöbb projektetek vicces (iPhone ujj protézis, BYMM, Cross Connect, Versbab), aztán elgondolkodtató, hiszen akár egyfajta kritikaként is értelmezhetőek, de akad a Prezin kívül olyan innováció ami kikerült a laborból?
A Prezi hatalmas siker, nemrég érték el az egymillió felhasználót! Ráadásul egy-másfél év alatt, ami rendkívüli eredmény. Vannak kézzelfogható termékeink, amelyek kis szériában vagy megrendelésre készülnek, ilyen pl. a Hímes, amelyből most rendeltek tízezernél több darabot. Vagy említhetném a Nighmo-t, az okos éjjelilámpát, amelynek sorozatban, nagy tételben történő gyártásával sokat foglalkozunk, de egyelőre nem sikerült költséghatékony megoldást találnunk. Ennek egyébként elsősorban az összetett forma az oka, de részben ez a Nighmo sármja, ettől szerethető. Nincs olyan kiállítás - pedig vendégszerepelt már jó pár helyen, Tokióban, Genfben, Helsinkiben vagy Aarhusban - ahol ne kezdték volna simogatni a látogatók.
Úgy vélem, hogy a nálunk készülő alkalmazások is attól a sokszínűségtől érdekesek és sikeresek, ami ránk jellemző.
Bujdosó Attila: Azt gondolom, hogy a kép annál mindenképpen árnyaltabb, amit egy ilyen öndefinícióba bele lehet sűríteni. És bevallom, eleinte nekem is nehéz volt megszokni, hogy amikor a munkámról kérdeznek, akkor kb. fél óra elmagyaráznom, hogy hol dolgozom.
Ha megkérdezed: zajlik itt kutatás? Igen, de nem egy tudományos kutatólaboratóriumtól vagy innovációs fejlesztőcégtől megszokott, hagyományos értelemben. Zajlik itt oktatás? Igen, de nem vagyunk egy vegytiszta oktatási intézmény. Zajlik itt művészeti alkotómunka? Igen, de ne festővászonra és ecsetekre gondoljunk, hanem kütyükre, drótokra, szétszedett Nintendo Wii-re és QR-kódra. Foglalkozunk új médiával? Igen, de szoftverekkel is.
Részben ez a köztesség vagy vegyesség a KIBU értéke, izgalmassága. Az, hogy - legalábbis könnyen - nem elmagyarázható, pár szóban nem elmondható. Nálunk sokkal nagyobb szerepet kap az intuíció, a művészeti tartalom, a felhasználó élménye, a társadalmi és kulturális relevancia, mint egy fehérköpenyes kutatólaboratóriumban. És ami szerintem megkülönbözteti a Kitchen Budapestet hasonló európai intézményektől, innovációs vagy médialaboroktól, az az, hogy nálunk elképesztő felszabadultsággal zajlik a munka, a kutatás és az alkotás.
A "powered by Magyar Telekom" a logótokon elárulja hogy az MT szponzorál titeket, de mennyire szól bele a munkátokba? Mennyire lehet független a kutatás ha egy nagy cég adja rá a pénzt?
Szinte egyátalán nem szól bele, napi szinten pedig pláne nem. Természetesen, mint minden tulajdonosnak, a Magyar Telekomnak is vannak elvárásai, de ezeket közösen alakítjuk ki. A függetlenségünkből adó lehetőségekkel igyekszünk a lehető legjobban élni, de emellett az üzletfejlesztési és marketing területekkel együttműködve dolgozunk.
Fontosnak tartom, hogy elkülönülünk a Magyar Telekom nagyvállalati struktúrájától, ezt talán az is jól mutatja, hogy nem a Krisztina körúton, hanem a Ráday utcában vagyunk. Közel egyetemekhez és kávézókhoz, design stúdiókhoz és romkocsmákhoz, a Trafóhoz és az A38-hoz - vagyis olyan helyekhez, ahol a kortárs kultúra történik.
Természetesen a Magyar Telekom tevékenységi köre predesztinálja a Kitchen Budapest "érdeklődési körét", ha ezt így mondhatjuk. Vagyis az új, fejlődő technológiák, amelyek ráadásul egyre inkább összeolvadnak. Mi ezeket a technológiákat, a mobilkommunikációt, az informatikát, a lokatív médiát, az eszközeinket viszgáljuk és szedjük szét, értelmezzük újra, rakjuk össze máshogy. Mindezt úgy hogy új értéket - ami lehet kulturális, művészeti, társadalmi vagy éppen üzleti érték - hozzunk létre.
Mennyire válik szét a kutatás/felfedezés és a használható eszközök készítése? A honlapon is el van különítve a Projects és a Products and Services rész, és végig bogarászva ezeket nem látok sok átfedést. Elkülönül a KIBU és a 'powered by Magyar Telekom?'
Az egész Kitchen Budapest 'powered by Magyar Telekom', erre én speciel büszke vagyok. És azt hiszem, a Magyar Telekom is büszke ránk, hogy egy olyan helyet alapított 2007-ben és támogat azóta, amely hibrid. Ami se nem ez, se nem az, hanem minden egyszerre. Egy olyan hely, intézmény, alkotócsoport (mi is?) amely más, mint amit eddig megszoktunk. Nem illeszthető bele a megszokott kategóriákba, mint a szoftverfejlesztő cég vagy a designstúdió, amiről nagyjából el tudjuk képzelni, hogy mit takar. Pont azzal, hogy kikezdi az ilyen diszciplínák vagy tevékenységi körök közötti határokat, azzal nyújt új alternatívákat a munkavégzés, a kutatás, az alkotásra, a fejlesztés jövőjére nézve.
Versbab from Kitchen Budapest on Vimeo.
Első blikkre a legtöbb projektetek vicces (iPhone ujj protézis, BYMM, Cross Connect, Versbab), aztán elgondolkodtató, hiszen akár egyfajta kritikaként is értelmezhetőek, de akad a Prezin kívül olyan innováció ami kikerült a laborból?
A Prezi hatalmas siker, nemrég érték el az egymillió felhasználót! Ráadásul egy-másfél év alatt, ami rendkívüli eredmény. Vannak kézzelfogható termékeink, amelyek kis szériában vagy megrendelésre készülnek, ilyen pl. a Hímes, amelyből most rendeltek tízezernél több darabot. Vagy említhetném a Nighmo-t, az okos éjjelilámpát, amelynek sorozatban, nagy tételben történő gyártásával sokat foglalkozunk, de egyelőre nem sikerült költséghatékony megoldást találnunk. Ennek egyébként elsősorban az összetett forma az oka, de részben ez a Nighmo sármja, ettől szerethető. Nincs olyan kiállítás - pedig vendégszerepelt már jó pár helyen, Tokióban, Genfben, Helsinkiben vagy Aarhusban - ahol ne kezdték volna simogatni a látogatók.
Úgy vélem, hogy a nálunk készülő alkalmazások is attól a sokszínűségtől érdekesek és sikeresek, ami ránk jellemző.
Datafizz from Kitchen Budapest on Vimeo.
A KIBU arcait végigböngészve az ember felkiált hogy végre egy igazán multidiszciplináris hely. Azonban adja magát a kérdés hogy mennyire nehéz az együttműködés az ennyire eltérő hátterű emberek között, akadnak-e (vagy akadtak-e) gondok ebből, hogyan lehet összecsiszolni és közös alkotásra ösztönözni egy ilyen vegyes társaságot?Nem triviális együttműködni más területről, más háttérrel rendelkező emberekkel, hiszen más nyelvet beszélünk, más motivál bennünket, egy problémát más szemmel nézünk. A Kitchen Budapest sikerének egyik receptje mégis pont ez. Mert egy más nézőszempont új utakat nyithat, más lehetőségeket villanthat fel, más értéket adhat hozzá egy projekthez.
A kutatásra jelentkezők közül az alapján is szűrünk, hogy mennyire képes és akar az illető másokkal együttdolgozni, másoktól tanulni. A nyitottság tehát alapfeltétel nálunk.
De jellemző az is, hogy nálunk kevés a vegytiszta érdeklődésű ember. Üvegtervezőből lett médiaművész, robotokat építő biológus, mindent szétszedő informatikus, hardcore programozó médiaművész, formatervezőből lett tervezőgrafikus és matematikusból lett designer. Jobban belegondolva nincs is nálunk olyan, akinek ne lenne egy kis "elhajlása" - a szó legpozitívabb értelmében.
Az újmédia körül már kialakult egy kis szubkultúra akiket érdekel amit csináltok és értékelik is a dolgaitokat, de hogyan fogadják a hagyományos területek (a művészek, számítástudorok, stb.) a munkáitokat?
Nyitottság az természetesen kell, mint mindenhez ami új vagy újszerű vagy mai. Amit mondtam a határátlépésről, az fontos szerintem. A határok átlépésével szerintem fontos gesztust teszünk, mert - és legalábbis ennek kellene tudatosulnia a hagyományos területeken dolgozók számára - a határok létére hívjuk fel a figyelmet.
Milyen terveitek vannak a jövőre nézve?
További izgalmas munkák… (nevet) Nem szeretnék a kollektíva nevében nyilatkozni, mert a KIBU legalább annyira szól a közösségről, mint az egyénekről. Ebből a szempontból az alkotómunka a legjobb meghatározása annak, amit csinálunk. Ahol az alkotók személyes és kollektív vágyaikat, motivációikat és céljaikat elegyítik egy munkafolyamatban.
Szeretnék továbbra is olyan meghatározó területekkel foglalkozni, mint az Internet of Things, amelybe sokak a jövőt vizionálják. Továbbá szeretnék néhány olyan projekten dolgozni, amelyek a városi térben jelennek meg - túl a korábbi térképes és atlaszos munkákon. Van is egy-két elképzelésem, de most várok, hogy a nagy januári közös ötletelésen bedobhassam őket a közösbe. Aztán majd lehet, hogy máshogy valósul meg, mint az eredeti ötletem, de nem baj, mert lehet hogy pont ettől lesz jobb.
A honlapotok szerint folyamatosan lehet pályázni kutatói ösztöndíjra. Kiket vártok, milyen kötelezettségekkel és előnyökkel jár, ha valaki sikeresen pályázik?
Így van. Olyanokat várunk, akiknek jó ötleteik vannak, és ezekből már meg is valósítottak egy párat, akik nyitottak, szeretnék tudásukat és tapasztalataikat megosztani másokkal, másoktól tanulni. Amit kínálunk, az elsősorban az alkotóközösség maga, a szerteágazó tudásával, a tág érdeklődési és tevékenységi körével. Ezen felül kínálunk kreatív munkakörnyezetet a város szívében, helyet és infrastruktúrát, egy kiterjedt nemzetközi kapcsolatrendszert, és mindezek mellett havi ösztöndíjat. [Ha szeretnél te is pályázni, a http://www.kitchenbudapest.hu/hu/palyazat oldalon további információkat találhatsz.]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése