Azok, akik tudni szeretnék mi is az az adatújságírás, Simon Rogers - a The Guradian Datablog szerkesztője - ebben a kis könyvben megadja a választ.
- Simon Rogers: Facts are Sacred: The power of data
- Guardian Shorts, 2011
- 92 oldal
Igazából ott kell kezdenem, hogy ez a könyv, nem is könyv, hanem egy - jó magyar szó híjján - single, amit az Amazon Kindle Singles honosított meg mint műfaj. Tkp. cikknek hosszú, könyvnek meg túl rövid írást fed a szó, olyan mint a novella, de nem az. Minden esetre olcsó (3 dollár), kellemes olvasmány a Facts are Sacred. Első sorban újságíróknak és az érdeklődő közönségnek íródott, így (szerencsére) mellőz minden technikai részletet.
Rogers alapvető állítása szerint az újságíró továbbra is újságíró, azaz mint a negyedik hatalmi ág képviselője fontos kérdésekre hívja fel a figyelmet egy-egy sztorival. Azonban ma, az adatok korában új lehetőségek adódtak, melyeket ki kell használni. A könyvecske definíciók helyett példákat sorol fel arra, miképp lehet hasznosítani az adatokat. Amennyire előnye a példák bemutatása, annyira a hátránya is. Az utolsó "fejezet" nem más, mint linkek halmaza (és ezek között akad szép számmal olyan ami már nem él, vagy elköltözött - ezt egy e-könyvben lehetne frissíteni), amitől úgy érzi az ember hogy romlik a könyv ár/érték aránya. Ennek ellenére úgy gondolom, nem csak újságírók, hanem a big data téma iránt érdeklődők is sok hasznos információt tudhatnak meg gyorsan, emészthető fomában és olcsón a kötet segítségével.
Akinek 92 oldal sok arra, hogy megismerje az adatújságírást, annak ajánlom Rogers Anyone can do it. Data journalism is the new punk című cikkét, és Data-journalists are the new punks c. előadását (l. fent).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése