2011. július 25.

Könyvismertető: The Back of the Napkin - képi gondolkodás kezdőknek

Már elsütöttük párszor a blogon hogy egy kép többet ér ezer szónál, de arról keveset írtunk hogy elkészíteni egy ilyen képet és megérteni nem is olyan magától érthető dolog. A most bemutatásra kerülő kötet ehhez nyújt segítséget, azonban rögtön az elején le kell szögeznem hogy bizonyos megszorításokkal.


  • Dan Roam: The Back of the Napkin: Solving Problems and Selling Ideas with Pictures
  • Portfolio Hardcover, Expanded edition, 2009
  • 304 oldal
  • honlap: http://www.thebackofthenapkin.com/




 

Egy személyes élmény vezetett el ehhez a könyvhöz: rá kellett jönnöm hogy az ún. soft skills terén nagyon rosszul állok. Megérteni valamit annyit tesz hogy az ember képes azt később el is magyarázni, nekem pedig ez sokszor gondot okoz. Ezért fordult a figyelmem az utóbbi hetekben az olyan könyvek (és egyéb források) felé melyek segíthetnek nekem ezen a téren.

Nagyon egyszerűen a könyv alaptétele az hogy a vizuális gondolkodás segít megfogalmazni egy-egy problémát és megtalálni azok megoldásait. Nem csak azért mert alapvetően vizuális az ember (gondolj csak bele mennyi információt szerzel vizuálisan, mennyit a hallásoddal, mennyit a tapintásoddal stb), hanem mert a módszer segít fókuszálni és módszeresen átgondolni a problémákat. Ahogy a könyv alcíme is mutatja mindezt az üzleti életre alkalmazva mutatja be a szerző - ezért is figyelmeztettem az olvasót hogy bizonyos megszorításokkal alkalmazható a könyv általánosan. Azonban ettől nem kell megijednünk, a nyelvezete nagyon érthető és az üzleti példák is követhetőek - azonban más helyzetekre alkalmazni a módszert már keményebb dió, mindenkinek szüksége van hozzá józan észre és egy kis kreativitásra. Jó hír hogy rajzolni viszont nem kell tudni, legfeljebb a pálcika emberkék szintjén!

A könyv három elkülönülő részre oszlik, az első a legjobb, ebben a vizuális nyelv alapjait fekteti le a szerző. Elsőre kifejezetten naivnak tűnt nekem hogy Roam minden problémát leírhatónak tart a ki/mi, mennyi, mikor, hol, hogyan, miért kérdésekkel. Azonban ez adja meg a vizuális nyelv alapjait és tovább finomítható. Ez a finomítás az ún SQVID - simple, quality, vision, individuals/attributes, delta (change) - elemzés, ami a kérdésekhez tartozó dimenziókat rendel melyek segítik kiválasztani a megfelelő ábrázolást.

A második rész egy képzeletbeli cég üzleti problémájának képi végiggondolását mutatja be. Talán egy kicsit túl gyorsan halad, de nagyon fontos, hiszen "élesben láthatjuk" miről is szól ez az egész. A rész címe - The Visual Thinking MBA - talán túlzó, de az "esettanulmányos" megközelítés nyerő.

A harmadik rész - két fejezet összesen - szólna arról hogy a kész ábrákkal hogyan rendezhető sztorivá az amit kigondoltunk. Ez nagyon, de nagyon elnagyoltan van bemutatva, nyilván akit komolyabban érdekel a dolog az a) elve már otthonosan mozog a prezentációk területén b) ha nem a), akkor a következő dolog amit tenni fog hogy ezzel fog foglalkozni.

Összességében a könyv nekem nagyon tetszett. Én nem üzleti terveket akarok készíteni, hanem magamnak szeretném érthetően levezetni egy-egy elméleti/gyakorlati probléma lényegét és lehetséges megoldásait, és ezeket aztán ha szükséges felhasználni arra hogy átnézzem amikor szükséges és ha kommunikálnom kell mások felé, akkor legyen egy kis támpontom. Erre pedig úgy látom alkalmas a vizuális módszer.



Nincsenek megjegyzések: